Werdykt Jury 1. Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”
Na posiedzeniu w dniu 22 czerwca 2018 roku Jury konkursu „The Best Off” w składzie: Piotr Cieplak, Marcin Kęszycki, Dariusz Kosiński, Katarzyna Knychalska, Piotr Olkusz omówiło dwadzieścia jeden obejrzanych na żywo przedstawień finałowych i jednogłośnie zdecydowało, że laureatami pierwszej edycji konkursu zostają następujące zespoły i przedstawienia (kolejność alfabetyczna według tytułów):
Baby, Fundacja Szafa Gra
Ghost dance, Teatr Brama
Gwoli jakiejś tajemnicy, Teatr Tetraedr
Matryca [Prześwit 1/8], Paweł Grala
MY/WY, Krakowski Teatr Tańca
Za najlepsze przedstawienie offowe i tym samym zdobywcę nagrody głównej w pierwszej edycji Konkursu uznany został monodram Magdaleny Drab Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk Teatru Zamiast.
Zgodnie z regulaminem zwycięskie przedstawienie zostanie zaprezentowane na scenach partnerskich instytucji Konkursu. Twórcy przedstawień-laureatów otrzymają rekomendację do prezentacji na tych i innych scenach. Nagrody i wyróżnienia dla twórców zostaną wręczone podczas uroczystego zakończenia pierwszej edycji Konkursu, które odbędzie się 22 września 2018 roku we Wrocławiu.
Jury gratuluje zwyciężczyni, laureatom i finalistom. Bardzo dziękujemy wszystkim uczestniczkom i uczestnikom, dzięki którym polski teatr niezależny jest tak różnorodny i bogaty, o czym – raz jeszcze – mogliśmy przekonać się w trakcie Konkursu. Wyrażamy ogromny podziw i szacunek dla Waszej pracy, prowadzonej często w trudnych warunkach i mimo wielu przeszkód. Życzymy Wam, by przynosiła jak najwięcej, jak najlepszych owoców, była źródłem radości, satysfakcji i poczucia sensu dla Was i Waszych widzów.
Jury konkursu „The Best Off”
25-06-2018
Werdykt pierwszego etapu 1. Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”
Na konkurs „The Best OFF” wpłynęły łącznie 224 zgłoszenia. Liczba ta znacznie przekroczyła oczekiwania organizatorów i jurorów, którzy stanęli wobec niezwykle trudnego zadania obejrzenia rejestracji zgłoszonych spektakli i dokonania wyboru spośród nich 21 przedstawień zakwalifikowanych do finału. Była to prawdziwa kwadratura koła i misja (niemal) niemożliwa. Ostatecznie po wielu dyskusjach i przy rozlicznych wątpliwościach jury w składzie: Piotr Cieplak, Marcin Kęszycki, Katarzyna Knychalska, Dariusz Kosiński i Piotr Olkusz wskazało następujących finalistów:
Album Karla Hockera, Teatr Trans-Atlantyk
Baby, Fundacja Szafa Gra – reż. Iwona Woźniak
Całe życie w dresach, Teatr Ba-Q
Come True, Michał Stankiewicz
Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk, Magdalena Drab
Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu, Teatr Kana
Ghost Dance, Teatr Brama
Gwoli jakiejś tajemnicy, Teatr Tetraedr
Huljet, huljet, Teatr Figur Kraków
Kaj dzias, Living Space Theatre
Kamica79, Marta Grygier & Arti Grabowski & Tomasz Grygier
Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3, Teatr 21
KRYM, Sztuka Nowa
Matryca [Prześwit], Paweł Grala
MY|WY, Krakowski Teatr Tańca
Miasto którego nie było / Nevertown, Kolektyw KEJOS
Nie mów nikomu, Adam Ziajski
Trololo – Przesłania Najjaśniejsze, Maciej Zakrzewski & Małgorzata Wojciechowska
Wesele, Teatr pod Fontanną
Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm, Fundacja Zarzewie
Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu, Studio Matejka
Jury pozostaje pod ogromnym wrażeniem rozległości, różnorodności i bogactwa tego, co w efekcie konkursu ujawniło się jako teatr offowy. Będziemy jeszcze wielokrotnie wracać do prób zrozumienia tego fenomenu i jego uporządkowania. Już teraz jednak chcemy wyrazić swój podziw dla większości twórców i zespołów za wspaniała pracę, jaką wykonują. Ogromnie żałujemy, że nie mogliśmy nagrodzić większej liczby przedstawień. Mamy poczucie, że propozycje niezwykle wartościowe, z różnych powodów, znalazły się poza finałem. Z konieczności w naszych wyborach kierowaliśmy się nie tylko osobistym gustem i przekonaniami, ale także świadomością, że wybierając konkretne przedstawienia, tworzymy pewien proponowany wzorzec offu. Chcieliśmy, by w miarę możliwości oddawał wielość i różnorodność tego zjawiska. Wszystkim uczestnikom dziękujemy.
Jury konkursu „The Best Off”